Evaluatie project zonnepanelen

13 november 2018

Op 31 oktober 2018 heeft SBHw een aantal kritische vragen gesteld aan Habeko wonen over het project zonnepanelen. Hieronder zijn de meeste vragen opgenomen. Onder de vraag staat cursief  het antwoord van Habeko wonen.

1. Een eerste evaluatie van het project zou volgens planning juni 2017 zijn. Het is juli 2018 geworden.

De eerste evaluatie was een informele evaluatie tussen Suniverse en Habeko wonen, kort na de start. Het heeft langer geduurd om de zonnepanelen te evalueren met de SBHw vanwege de werkdruk.

2. Habeko wonen gaat Euro 345,50 meer betalen voor de panelen. Echter, de panelen worden steeds goedkoper; vreemd, Habeko wonen heeft een contract voor 3 jaar afgesproken; zit de meerprijs in de installatiekosten?

De meerprijs zit in de installatiekosten, jaarlijks worden er nieuwe prijsafspraken over gemaakt. Het is niet mogelijk om dit voor 3 jaar af te kopen vanwege een fluctuerende markt.

3. Energie In Huis werkt met verschillende aannemers (zzp'ers). Worden de panelen goed gelegd en wie controleert dat?

Suniverse heeft een contract met installateur Guidion. Guidion schakelt op zijn beurt weer onderaannemers in (zzp’ers). Suniverse heeft een SLA (Service Level Agreement) met Guidion. Daarnaast stelt Suniverse ook hoge kwaliteitseisen.

4. Wie betaalt de inboedelschade bij brand?

Dit verloopt via de inboedelverzekering van de huurder. Een inboedelverzekering dekt schade tot een bepaald bedrag, afhankelijk van hoe de schade is ontstaan. Het is de verantwoordelijkheid van de huurder om zelf een inboedelverzekering af te sluiten voor zijn bezittingen.

5. Hoe verhoudt zich het project wat Habeko wonen aanbiedt tot projecten van corporaties welke de panelen gratis aanbieden, financieel gezien?

Habeko wonen verhuurt woningen tegen een lagere streefhuur (70,5%) in tegenstelling tot andere corporaties. Woonforte vraagt bijvoorbeeld een hogere streefhuur waardoor het lijkt alsof zij gratis zonnepanelen bieden.

6. Bij mutaties worden de zonnepanelen automatisch geplaatst. Worden de kosten dan opgenomen in de huurprijs of moeten de nieuwe huurders ook een contract tekenen voor 25 jaar.

De kosten voor de zonnepanelen worden opgenomen in de servicekosten. Hierover vraagt Habeko wonen dus geen huurverhoging. Nieuwe huurders tekenen een contract voor de zonnepanelen. Dit doet Habeko wonen bewust zodat een huurder niet kan verlangen dat Habeko wonen de panelen er afhaalt als deze niet bevallen.

7. Huurders willen efficiënter gebruik maken van de opgewekte energie. Bijvoorbeeld door elektrisch te gaan koken. Kan hierin worden voorzien?

Voor veel woningen geldt, dat bij elektrisch koken aanpassingen gedaan moeten worden in de meterkast. Eerste inschatting is dat een dergelijke aanpassing gemiddeld € 1000,00 per woning kost.
De zonnepanelen slaan geen energie op, hierdoor heeft men niet direct profijt van het koken op elektra. Habeko wonen wil eerst beleid ontwikkelen over dit onderwerp, wel wil zij een experiment opstarten in 2019/2020. Als huurders nu willen koken op elektra zal dit door hen zelf bekostigd moeten worden.

8. Schoonmaken van de panelen 2x per jaar. Zelfreinigende panelen bestaan niet.

Door regen worden de panelen gereinigd. Vervuiling wordt gemonitord door Suniverse, bij hevige vervuiling wordt er een signaal afgegeven. Dan kan er actie worden ondernomen.